Володимир Мороз

12 прикмет характеру українського націоналіста

Світогляд члена ОУН визначає, насамперед, катехизм українського націоналіста, який демонструє, що ця ідеологія є для її визнавців своєрідною вірою в політичній ділянці.

Світогляд члена ОУН визначає, насамперед, катехизм українського націоналіста, який демонструє, що ця ідеологія є для її визнавців своєрідною вірою в політичній ділянці. До нього входять “10 заповідей українського націоналіста” (“Декалог”) (автор Степан Ленкавський; автор мотто – “Р. О.” Це, ймовірно, поет Роман Ольгович, справжнє ім’я – Роман Чайковський), “12 прикмет характеру українського націоналіста” (автор Ярослав Старух), “44 правила життя українського націоналіста” (автори Дмитро Мирон та Зенон Коссак), “Молитва українського революціонера” (автор Осип Мащак) та Марш українських націоналістів (“Зродились ми великої години”).

Всі тексти написані в кінці 1920-х – у 1930-х рр. і були відображенням ідейно-політичних процесів, які відбувалися в українському суспільстві та ОУН в умовах жорсткої боротьби із польською владою.

Джерелами “12 прикмет українського націоналіста” стали Пластовий закон (1911 р., автор Олександр Тисовський), Скаутський закон (1908 р., автор Роберт Бейден-Пауел) та Лицарський закон (одну з його редакцій подав той-таки Р. Бейден-Пауел у своїй книзі “Scouting for boys” у 1908 р.). Ярослав Старух як активний діяч Пласту (українського скаутінгу), ці документи добре знав і ними користувався.

Ймовірно, перший текст прикмет українського націоналіста були написані на початку 1930-х рр., після заборони Пласту (а це сталося 26 вересня 1930 р.) та в час, коли Я. Старух був редактором підпільного журналу “Юнацтво”, адже саме для виховання молоді був призначений даний документ.

Первісний вигляд “12 прикмет…” наразі невідомий. Вилучений польською поліцією 18 травня 1938 р. у Яворові на Львівщині в Ірини Леонтович варіант містив 10 пунктів і називався “10 заповідей про характер юнака ОУН”. Невідомо, чи згодом перелік був доповнений, чи авторський текст був скорочений і змінений кимось із підпільників. Ось цей варіант:

10 заповідей про характер юнака ОУН

1. Український юнак все готовий – це значить, що він є жовніром. Він бореться безпереривно на великому фронті Української Національної Революції, віддаючи всі свої сили, готовий віддати кожної хвилини навіть своє життя.

2. Український юнак є безкорисний – це значить, що він ідею української нації і службу для неї ставить вище понад всі скарби світа цього. Для неї проміняє з радістю можливість спокійного і вигідного життя на тверду долю жовніра-борця, теплу хату на окопи чи тюрму. Щастя шукає в чорній боротьбі і перемозі, в почуттю служби великій і святій ідеї. Лиш в щастю української нації – щастя українського юнака. Її воля, слава і могутність – його найбільше бажання.

3. Український юнак є чесний – це значить, що він ім’я юнака носить гідно і ніколи не сплямить його ніяким негідним учинком. Він завсігди придержується високих вимог національної моралі. Мораль опортуністична родить і плекає безділля, страх, фарисейство, вигоди і угоди. Мораль юнака – це мораль нового світу, чину та боротьби. Її засади взнеслі і тверді. Вони є основою чинного і чистого, мов хрусталь, характеру юнака, лицаря, революціонера.

4. Український юнак є карний – це значить, що він безоглядно підпорядкований і вірний до смерти ідеї української нації. Кожний приказ для нього святий. Він знає, що карність – це основа орґанізованої сили і тому завсігди піддається авторитетові Проводу, яко єдиному Проводові Української Нації.

5. Український юнак є активний – це значить, що бореться всіми силами, використати всі можливости, кожну хвилину для добра великої справи. Він не знає безділля. В нього за думкою і словом іде чин, як грім, бо життя – то рух, боротьба, а спокій – це застій і холодна смерть. Кожну ідею, орґанізацію чи людину він оцінює по ділах, а не по словах. Пасивність – це прикмета рабства. Пасивности рабів він протиставить тверду ініціятиву і напруження активного борця, провідника.

6. Український юнак відважний – це значить, що він завсігди відважно і неустрашимо протиставиться всім перешкодам, він не знає, що то страх, заяча вдача боягуза-труса йому чужа і гидка.

7. Рішучий – це значить, що він кожний приказ, кожну свою постанову виконує рішучо, без вагання. Постановив – зробив.

8. Витревалий – це значить, що він завсігди бореться завзято і витревало, він знає, що без витревалости, доведеної до впертости, нема перемоги.

9. Зрівноважений – це значить, що він у всіх випадках життя задержує повну рівновагу духа. Життя його повне перешкод, небезпек. Щоб їх поконати, щоб опанувати положення, щоб зібрати всі сили до удару в відповідне місце, треба насамперід опанувати себе. Тому український юнак і в підземеллі, і в отвертому бою, і в окопах, і в тюрмі, в тріюмфах чи на ступнях шибениці, завсігди зрівноважений, завсігди однаково спокійний, гордий і усміхнений. Вміє по-лицарськи побіждати, по-геройськи вмирати.

10. Точний – це значить, що він завсігди придержується засад точности в життю.

***

Остаточним варіантом слід вважати той, який був опублікований разом із постановами ІІ Великого Збору ОУН, який завершився у Кракові 4 квітня 1941 р. Ярослав Старух був одним із найактивніших учасників цього збору, а також відповідальним працівником Головного осередку пропаганди ОУН, який власне і займався друком цього видання. Відповідно, він мав можливість правити і подати найбільш відповідну своєму баченню версію. Ось цей варіант, який можна вважати остаточним для автора:

12 прикмет характеру українського націоналіста

Український націоналіст є:

1. Все готовий; це значить, що він є вояком Української Революційної Армії. Він бореться на великому, всеобіймаючому фронті Української Національної Революції, віддаючи всі свої сили, готовий кожньої хвилини віддати й своє життя. Український націоналіст є завжди в повній боєвій готовості.

2. Безкорисний; Ідею Українського Націоналізму й службу для Неї ставить вище всіх скарбів світа цього. Для Неї проміняє з радістю можливість спокійного та вигідного життя на тверду долю жовніра-борця, теплу хату на окопи чи тюрму. Щастя шукає і знаходить в радости боротьби й перемоги, в почуванні служби Великій, Святій Справі. Лише в щасті Української Нації щастя українського націоналіста. Її воля, слава й могутність – його найбільше бажання.

3. Чесний; ім’я націоналіста носить гідно й ніколи не сплямить ніяким нечесним вчинком. Він завжди придержується високих вимог націоналістичної моралі. Мораль опортуністичного світу родить і плекає безділля, страх, фарисейство, вигоди й угоди. Мораль націоналістична – це мораль нового світу, світу чину й боротьби. Її засади величні й тверді. Вона є основою чинного й чистого, мов хрусталь, характеру націоналіста, Лицаря-Революціонера.

4. Карний; безоглядно підпорядкований і вірний аж до смерти Ідеї Українського Націоналізму, Організації Українських Націоналістів і провідникам. Кожний приказ для нього святий. Він знає, що карність – це основа організації й сили, а анархія – це руїна. Тому завжди піддержує авторитет Проводу Української Нації з провідником Українського Народу на чолі.

5. Активний і підприємчивий; бореться всіми силами, використовуючи всі можливості, кожну хвилину для добра Великої Справи – Української Національної Революції. Він не знає безділля. В нього за думкою й словом іде чин, мов за блискавкою грім. Бо життя – це рух, боротьба, а спокій – це застій і холодна смерть. Кожну ідею, організацію чи людину оцінюється по ділах, а не словах. Пасивність – це прикмета рабства. Пасивності раба протиставляє творчу ініціятиву й напружену активність борця-провідника.

6. Відважний; він завжди відважно і неустрашимо протиставляється всім перешкодам і небезпекам. Він не знає, що то є страх. Заяча вдача боягуза-труса йому чужа й гидка.

7. Рішучий; кожний приказ і кожну свою постанову виконує рішучо, без вагань. Постановив – зробив.

8. Витревалий; він завжди бореться завзято й витревало. Він знає, що без витревалости, доведеної аж до впертости, нема перемоги.

9. Зрівноважений; у всіх випадках життя задержує повну рівновагу духа. Життя націоналіста повне трудів, небезпек і перешкод. Щоби їх побороти, щоби опанувати положення й зібрати всі сили до удару у відповідне місце, – треба насамперед опанувати себе. Тому український націоналіст у підземеллі й отвертому бою, в окопах і тюрмі, в триюмфі чи на ступнях шибениці, завжди зрівноважений, завжди однаково спокійний, гордий і усміхнений. Вміє по-лицарськи побіждати і вміє по-геройськи вмірати.

10. Точний; він завжди придержується точности в житті включно аж до дрібниць.

11. Здоровий; він хоче, щоби ціле молоде українське покоління було здорове. Україна потребує сильних і здорових духом і тілом синів. Тому сам в міру можливости вправляє та поширює руханку і спорт, не нищить свойого здоровля вживанням отруй (не п’є і не курить), ні гулящим життям. В українського націоналіста Велика Ідея в серці, вогонь революційного духа в грудях, міцні й гнучкі м’язи, сталеві нерви, бистрий соколиний зір і слух та твердий п’ястук.

12. Обережний, це значить, що він завжди придержується строго всіх засад конспірації.

***

Ярослав Старух був не тільки автором “12 прикмет…”, але й яскравим прикладом їх дотримання. Він віддав все своє життя національно-визвольній боротьбі і загинув геройською смертю у протистоянні з ворогом.

Докладніше із діяльністю та творчістю автора “12 прикмет характеру українського націоналіста” можна ознайомитися у збірнику “Ярослав Старух: документи і матеріали”, виданому як том 21 нової серії “Літопису УПА” (Торонто–Київ, 2012 р.) Книга містить 38 праць з ідеології, історії та політики, листування з Романом Шухевичем, Степаном Бандерою, Петром Федуном та ін., документи та спогади, а також широкий біографічний нарис.

Published on 17 June 2013